tło pod menuStrona głównaOfertaTesty na nietolerancje pokarmoweRekomendujęAnalizator składu ciałaCennikE-dietetykaKontakt

Woda prawdy i mity

 
Sama woda jako taka, niczego nie przysparza, nawet nas nie nawodni. Rzecz w tym, że aby woda nawadniała, musi się na czymś „zaczepić”, czyli musi zawierać składniki mineralne: magnez, wapń, sód. Gdy te składniki znajdują się w wodzie powstaje elektrolit, który wzmacnia płyny ustrojowe w organizmie. Natomiast woda pozbawiona składników mineralnych po prostu przez nas przelatuje. Wzmacnia się diureza, organizm szybciej tę wodę wydala, chce nam się znowu pić i rozcieńczamy sobie elektrolity w organizmie. W rezultacie, paradoksalnie zwykła woda, niezawierająca składników mineralnych może spowodować odwodnienie.
Czy wiecie, że woda to składniki mineralne? Picie wód mineralnych to nie tylko sposób na radzenie sobie z utratą wody, lecz również na wyrównanie niedoboru składników mineralnych, które występują w wodach w formie jonowej, czyli dobrze przyswajalnej przez organizm. Wody mineralne zawierają głównie wapń, magnez i sód oraz w mniejszej ilości – potas, chlor, jon siarczanowy, fluor, lit, krzemionkę.
Często w organizmie dochodzi do niedoboru wapnia i magnezu. Wapń i Magnez są niezbędne w diecie i są znacznie łatwiej przyswajalne z wody niż z pożywienia. Wapń jest składnikiem budulcowym kości i zębów ale również uczestniczy w przewodzeniu bodźców nerwowych, kurczliwości mięśni, przewodnictwie krwi itd. Jego niedobór u dzieci grozi krzywicą a u dorosłych m.in. osteoporozą, jego brak może również powodować nadpobudliwość organizmu i wzrost ciśnienia tętniczego. Magnez, z kolei obok potasu jest najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym, aktywującym ponad 300 enzymów, uczestniczy w biosyntezie białka, przewodnictwie nerwowym, kurczliwości mięśni.
Czy wiecie, że: litr Muszyna Minerale pokrywa 46% dziennego zapotrzebowania na wapń, Galicjanki -42%, Kryniczanki 39%, Staropolanki 2000 – 31%. Zapotrzebowanie na magnez w największym stopniu pokrywają z kolei: Magnesia - 49%, Muszynianka - 39%,, Galicjanka i Piwniczanka – po 25%.
Spór o ilość minerałów – kto może a kto nie powinien pić wód mineralnych. Zdania są podzielone. Zdaniem T. Wojtaszka( Prezes Izby „Przemysł Rozlewniczy) wody średnio i wysokozmineralizowane mogą pić praktycznie wszyscy. Natomiast dr K. Regulska-Ilow (Wrocławski Uniwersytet Medyczny) uważa, że osoby z nadciśnieniem tętniczym nie powinny sięgać po wody inne niż nisoksodowe. Z kolei osoby z chorobami przewodu pokarmowego nie powinny sięgać po wody gazowane, wód mineralnych nie powinny pić również osoby z chorymi nerkami, które bardzo słabo filtrują, bo składniki mineralne stają się dla tych nerek dodatkowym obciążeniem. Do listy osób, które powinny uważnie dobierać wodę Dr T. Labur dodaje chorych z ostrymi stanami chorobowymi dróg moczowych, kobiety w ciąży oraz niemowlęta.
Ilość minerałów w praktyce? Otóż możemy rozróżnić następujące rodzaje wód mineralnych:
� Bardzo nisko zmineralizowana – to taka woda, która zawiera nie więcej niż 50mg skądnikóo mineralnych na litr
� Niskozmineralizowana – od 50 do 500 2g/litr
� Średniozmineralizowana – od 500 do 1500 mg/litr
� Wysokozmineralizowana – powyżej 1500mg/litr
Ciekawostki ?! Niektórzy mówią, aby nie pić wody z wapniem, bo powoduje ona kamienie nerkowe. Tymczasem w balneologii wodę z solami wapnia stosuje się do usuwania, rozpuszczania takich kamieni. Mówi się, że wody z sodem nie powinny pić kobiety ciąży oraz osoby chore na serce – jeżeli sód jest problemem dla organizmu, to z powodu jedzenia, w którym jest go za dużo , a nie z powodu wypijanej wody.
I jeszcze rozmyślania na temat wody tzw. gazowanej. Dwutlenek węgla (CO2) – o jego niekorzystnej roli, czy wręcz szkodliwości, zapewnia wielu dietetyków. Hasła powtarzane w wielu czasopismach prozdrowotnych oraz programach telewizyjnych utrwaliły w konsumentach ten pogląd. Prawda jest jednak taka, że zawartość dwutlenku węgla (CO2) szkodzi jedynie osobom cierpiącym na schorzenia gastryczne i stany zapalne gardła. Na osoby zdrowe nie wykazuje niekorzystnego działania, (CO2) poprawia smak wody, ma działanie bakteriostatyczne, zatem pod względem zdrowotnym woda gazowana jest znacznie korzystniejsza od wody niegazowanej, szczególnie po otwarciu. Ja osobiście jestem zwolenniczką picia wody z (CO2).
I na koniec, w związku z piękną, ciepłą letnią pogodą przytoczę poniżej przykłady kiedy szczególnie powinniśmy pamiętać o piciu wody:
� UPAŁY !!!
� Intensywny wysiłek fizyczny
� Dieta bogata w błonnik
� Spożywanie kawy i alkoholu
� podwyższona temperatura ciała
� ciąża i karmienie piersią
� biegunki i wymioty
� Bardzo niska temperatura otoczenia
Wody przedstawione na zdjęciach należą do najczęściej kupowanych przeze mnie, ponieważ doskonale uzupełniają składniki mineralne i co dla mnie ważne, smakują mi!
Na podstawie artykułu z zakresu edukacji żywieniowej zamieszczonego w FOODFORUM Jesień 2014, dr. Hab. Lek. Med. Dariusz Włodarek
Anna cdn.

 
Oblicz swoje BMI
 
 
Oblicz
 
 
 
 
 
Design &dtp studio. Rozwiń skrzydła


PARTNERZY:

Renata Gogolewska
Specjalistyczna Praktyka Stomatologiczna
tel. 58 761 79 38, www.gogolewska.pl


Krystyna Dwórznik
Trener personalny - Instruktor Fitness
tel. +48 512 383 745, k.dworznik@gmail.com


Sylwia Borzyszkowska
Trener personalny - Instruktor Fitness
tel. +48 509 284 888,
sylwia-borzyszkowska@wp.pl

logo studia Morendo





Michał Miklikowski
graphic designer
tel. 507 237 561
morendo@morendo.com.pl



logo Fizjomania


Marcin Kotarski

ul. Legionów 119 C
81-472 Gdynia
gabinet@fizjomania.pl



 
 
All rights reserved by chudnijcudnie.pl 2015